Afgelopen week was ik met Dennis Arnold naar de Summerschool+ “Innoveren in de zomer” bij Kennisnet. Een zeer afwisselend en inspirerend programma in twee dagen; een update van de laatste snufjes en ontwikkelingen waar het onderwijs mee te maken krijgt. Dennis en ik hebben concreet invulling kunnen geven aan een pittige huiswerkopdracht waar we binnen onze computeradviezen direct verder mee aan de slag kunnen. Een voorbeeld van een toepassing die we in onze adviezen mee zullen gaan nemen is de "MakeyMakey". Hiermee sluit je de wereld op creatieve wijze aan op je computer en je bedient de computer met draadjes en iets geleidends zoals een banaan of een marshmallow. We hebben er mee geëxperimenteerd en zagen met name direct mogelijkheden binnen de leerlijn So Gepiept die in het speciaal onderwijs gebruikt wordt. Zie: http://muisvaardigheden.yurls.net Een item “MakeyMakey” zullen we binnenkort aan deze yurls toevoegen. Wouter Tinbergen, docent, natuurkundige en webontwikkelaar is zeer enthousiast over de Makey Makey en startte de website: Tof Speelgoed. Hier kun je meer informatie en leuke toepassingen voor het onderwijs vinden en kun je de Makey Makey evt. bestellen.
0 Comments
Schooljaar 2013-2014 gaan de leerlingen die leerroute 2 in het Prisma volgen een pilot starten met "supportapps". Supportapps zijn apps die ontwikkeld zijn voor mensen met een verstandelijke beperking en kunnen gebruikt worden op iedere device. Leerlingen leren zelf de regie nemen om muziek te luisteren, foto's en/of (youtube)filmpjes te bekijken, spelletjes te spelen en/of favoriete internetsites bezoeken. Deze week zijn de klassen en leerlingen ingevoerd en zijn we gaan testen of alles werkt. Meer informatie over supportapps is te vinden op de website van NoXqs: http://www.noxqs.nl/tag/supportapps Een prikkelende ontmoeting tussen mensen met en zonder beperking. De multimediagroep van het Prisma organiseerde tijdens de prokkelweek i.s.m. Playing for Succes Arnhem een muzikale prokkel bij de Hoeve Klein Mariëndael. We hadden prachtig weer en een enthousiaste groep leerlingen verzorgden samen met enkele bezoekers tijdens de lunch een fraai muzikaal optreden. Voor het typen, bewerken en delen van teksten op de iPad gebruik ik sinds kort “Easy Writer Lite” van Infovole. Deze app is gratis te downloaden in de appstore en werkt nog gebruiksvriendelijker en intuïtiever dan het standaard toetsenbord. Daarnaast beschikt het over een aantal extra functies zoals de link naar wikipedia en een online woordenboek. Ook zijn de redo/undo functie, de spellingscontrole en de marker voor zin, woord en paragraaf erg handig. Verder zijn er ook een aantal symbolen beschikbaar en de optie om teksten te kunnen delen via twitter en imessage. De kracht van deze app zit in de eenvoud en dat spreekt mij aan. Deze app komt op mijn lijstje van #computeradvies. Snel een leuk moederdagcadeautje maken kan met "Neoformix" Kinderen vullen enkele kernwoorden die met moederdag te maken hebben in, passen de kleuren en vormen aan en bewaren de afbeelding. Daarna uitprinten, bij een mooi gedicht of cadeautje plakken en het succes is verzekerd. Op verschillende verzamelsites zijn leuke ideeën voor moederdag te vinden. Een voorbeeld is de verzameling van Marije Andringa, leerkracht in groep 1 en 2 en onderbouwcoördinator. Zij deelt haar verzameling via pinterest. Kijk eens op haar digitale prikbord voor leuke, eigentijdse ideeën. Woensdag 10 april vindt voor de derde keer tijdens de IPON de conferentie "Gewoon Speciaal" plaats. Informatie over het programma is hier te vinden en via twitter is de conferentie te volgen. #GESP2013. Een groep leerlingen van het Prisma gaat tijdens "Gewoon Speciaal" in de glazen klas laten zien hoe er in school gewerkt wordt en daarnaast is er ook een mediateam met leerlingen van het Prisma aanwezig die via Facebook van een engelse meester @timrylands les zullen gaan krijgen: Zie: https://www.facebook.com/gewoonspeciaal Zelf ga ik met Mijn Kind Online en ICT&E een presentatie geven over de SocialMediaCircle die we dit schooljaar met een groep leerlingen bij multimedia gedaan hebben. Daar zal ik aandacht besteden aan de methodiek LearningCircles; projekten waarbij we met andere scholen samenwerken in een wiki. In het Prisma werden “Learning Circles” vijf jaar geleden geïntroduceerd en deze methodiek staat nu garant voor jaarlijks meerdere succesvolle projekten die passen bij leren in de 21-ste eeuw. Renske Hofman (ICT&E) gaat de SocialMediaCircle waar we met 4 scholen samen aan gewerkt hebben laten zien. In het Prisma is een mediawijzer de opbrengst van dit project. Via de leerlingenraad komt deze mediawijzer op de agenda in de klassen en geeft deze wijzer richting aan docenten en leerlingen in het omgaan met media en de afspraken die je daar met elkaar over hoort te maken. Vrijdag was ik met Marcel Kesselring en Wendy Braat van Innofun bij de studiedag “Sociale Media en Mediawijsheid” van mytylschool de Thermiek in Leiden. Vanuit het klavertje4model #K4M geeft Innofun invulling aan mediawijsheid. Zie deze slideshare. De 4 blaadjes in een klavertje 4 staan voor: 1. Didactische meerwaarde 2. Digitaal burgerschap 3. Samenwerken 4. Externe communicatie Mijn bijdrage bestond uit het presenteren van praktijkvoorbeelden en het samenstellen van een Social Media speeltuin. Laagdrempelige online tools die direct in de klas toe te passen zijn. Van toegevoegde waarde was het om direct vanuit mijn ervaring binnen het ComputerAdviesTeam bij de Onderwijsspecialisten ondersteuning te kunnen bieden en adviezen te kunnen geven mbt bijv. de vragen die er liggen rondom de inzet van Yurls bij individuele leerlingen en de leerlijn SO Gepiept. Vrijdag 22 maart deelden we met zo’n 1100 collega’s onze passie en expertise tijdens de tweejaarlijkse studiedag van de Onderwijsspecialisten. Meer informatie hierover is te lezen op onze website. Naast dit bericht op onze site werd er door een aantal collega’s geregeld een tweet geplaatst waarbij ‘n hashtag gebruikt werd. Een hashtag # is een trefwoord met een hekje ervoor. Je ziet ze vaak bij tv-programma's, festivals, advertenties en sportevenementen. De populairste hashtags zijn trending topics. Dat zijn de onderwerpen waarover het meest wordt getwitterd. Afgelopen vrijdag dus #DeStudiedag ICT-coach Rein Bijlsma @Wauwel van het AOC Groenhorst College onderhoudt de website “Twitter voor digibeten en onderwijsgevenden” Een site vol handige tips voor mensen in het onderwijs die met twitter aan de slag willen. Mijn advies: DURF DOE DEEL!!! Regelmatig geef ik tijdens ouderavonden in het speciaal onderwijs voorlichting over mediawijsheid. Maandag ga ik naar de Hamalandschool in Lichtenvoorde. Samen met de IB’er en de ICT’ers van de school heb ik de invulling van dit thema voorbereid. Ik wist dat er in de school een voorzichtige start gemaakt is met lessen mediawijsheid maar was blij verrast toen ik op internet een mediawijze site van de leerlingen ontdekte waarop zij de resultaten van deze lessen delen. Om foto’s te bewerken is in deze school gekozen voor de werkvorm http://www.befunky.com Een 2.0-tool waarmee je foto’s kunt bewerken en met leerlingen op positieve wijze mediavaardigheden kunt oefenen. Daarnaast is mediawijsheid doorlopend een aandachtspunt. Meer werk van leerlingen wordt hier verzameld: "mediawijs Hamalandschool" Regelmatig komen er leerlingen en studenten van verschillende scholen en opleidingen stage lopen of een dagje meedraaien bij multimedia. De eerste opdracht die we ze geven is meestal: “Maak een Glog waarin je je voorstelt”. Vaak zien we dan een heel verbaasd gezicht. Een Glog, wat is dat en hoe doe ik dat??? Tja zeggen we dan: “Hoe zou je daar nou achter kunnen komen” Ga daar maar eens over nadenken en ga maar aan de slag. De meeste jongeren lukt het om onderzoek te gaan doen ook al moeten ze wel even wennen aan deze aanpak. We begeleiden met name door vragen te blijven stellen. Waar denk je informatie over Glogster te kunnen vinden? Heb je iets nodig om aan het werk te kunnen etc. Geweldig is het om te zien wat er dan gebeurt. Met minimale ondersteuning zien we dat ze aan de slag gaan en enthousiast worden. Er onstaan prachtige interactieve posters waar we enorm veel informatie uit kunnen halen. Natuurlijk over interesses en talenten van iemand maar ook zien we in 'n oogopslag hoe mediageletterd iemand is en waar de accenten voor een langere stageperiode zouden kunnen liggen. |
@EllepetersMijn edublog gaat over Leren & ICT |