Playing for Success werd in 1997 in Engeland ontwikkeld door Rex Hall om leerachterstanden aan te pakken. Het is een naschools, aanvullend programma voor kinderen van 9 tot 14 jaar en draagt bij aan een betere motivatie en meer zelfvertrouwen. Samen met collega Nico Teunissen nam ik namens De Onderwijsspecialisten deel aan een studiebezoek naar Playing for Success in Londen waarbij we verschillende leercentra bezochten. Typerend voor het concept Playing for Success is o.a. • De WOW-leeromgeving. • Rolmodellen zoals bijv. profvoetballers. • Leerlingen die hun eigen leerdoelen bepalen. • De passie van leerlingen is het uitgangspunt. • De verschillende positieve sociaal-maatschappelijke neveneffecten. Het curriculum is programma- en ontwikkelingsgericht en bevordert het samenwerken, het reflecteren en het stellen van eigen doelen. Er wordt planmatig gewerkt aan o.a. taal en rekenen door gebruik te maken van ICT en media. We hebben in Londen verschillende leercentra bezocht. Het viel op dat niet elk leercentrum hetzelfde programma aanbiedt maar wel altijd dezelfde uitgangspunten nastreeft. De coaches en centrummanagers vinden herkenning bij elkaar en gaan in zowel Londen als bij ons in Nederland allemaal uit van mogelijkheden. De positieve wijze waarop zij omgaan met leerlingen en de passie waarmee ze er over vertellen heeft op mij diepe indruk achter gelaten. Daar kunnen wij in het speciaal onderwijs het nodige van leren. Opvallend is ook dat het programma voor leerlingen met een speciale onderwijsachtergrond (special needs) niet anders is dan dat voor leerlingen uit het regulier onderwijs. De doelen zijn hetzelfde alleen worden de verschillende opdrachten aan het tempo en het niveau van de leerlingen aangepast. Leerlingen worden in alle centra uitgedaagd om uit de comfortzone te stappen en over de eigen grenzen heen te leren. Rolmodellen en WOW momentenDeze studiereis was voor mij een unieke ervaring vol WOW momenten. Playing for Succes gaat niet over voetbal maar over leren. Aan Nico en mij de uitdaging om samen met Marcel Bulten, de centrummanager van PFS Arnhem, onze kracht, kennis, betrokkenheid en ideeën te delen en samen het gedachtegoed van Playing for Success binnen De Onderwijsspecialisten te laten landen.
Thierry Koningstein en ik hebben het initiatief genomen om een bijeenkomst te organiseren met als doel een netwerk voor ICT’ers in het speciaal onderwijs te gaan starten. Wellicht zijn er vragen waarom??? Er bestaan al verschillende netwerken zoals bijvoorbeeld de “Samen Deskundiger“ en het “BIC-Netwerk” waarin ook ICT’ers vanuit het speciaal onderwijs participeren. Dat zijn m.i. met het oog op de invoering van passend onderwijs geweldige ontwikkelingen. Met name de ICT’ers vanuit het speciaal onderwijs kunnen ook van meerwaarde zijn binnen de samenwerkingsverbanden. Zij weten hoe ICT ondersteuning kan bieden bij (individuele) leerprocessen en kennen verschillende toepassingen en hulpmiddelen. Waarom dan toch een netwerk #GEWOONSPECIAALICT? Graag willen we met elkaar inclusief onderwijs gaan bieden maar de praktijk leert ons dat de hulpvragen van een aantal leerlingen in het speciaal onderwijs steeds complexer worden. Zo complex dat de meeste reguliere scholen deze leerlingen voorlopig nog geen onderwijs kunnen gaan bieden. Het speciaal onderwijs blijft en een aantal leerlingen blijven we in het (V)SO zo goed mogelijk begeleiden naar een toekomst waarbij wonen, werken, vrije tijd en burgerschap centraal staan. Om daar invulling aan te kunnen geven leert ons de praktijk dat ICT een steeds belangrijker en essentieel onderdeel geworden is. De maatschappelijke ontwikkelingen vragen ook van leerlingen in het speciaal onderwijs andere vaardigheden bijv. ICT-geletterdheid. Om daar antwoord op te kunnen geven is het van groot belang dat we de relatief kleine doelgroep leerlingen in het speciaal onderwijs met de juiste vaak individuele middelen ondersteunen om zo de kansen voor de toekomst te vergroten. Moet iedere school in het speciaal onderwijs dan zelf het wiel uitvinden? Thierry en ik denken van niet en met ons een groot aantal andere collega’s. Enkele collega’s hebben in het verleden aan mooie initiatieven invulling gegeven maar door andere inzichten, andere keuzes en andere inzet van middelen zijn deze naar de achtergrond verdwenen. Jammer want we missen die input. Wij gaan er 4 juni voor om met elkaar een zelfsturend netwerk te realiseren dat vanuit de eigen verantwoordelijkheid en kracht het bestaansrecht claimt. Een netwerk dat op eigen benen staat waarin we kennis kunnen delen, van en met elkaar gaan leren en elkaar versterken. De leervraag van onze leerlingen in het speciaal onderwijs zal daarbij centraal staan. Tijdens de voorbereiding zijn we grote dank verschuldigd aan: LECSO die ons initiatief toejuicht, het ondersteunt en de eerste bijeenkomst financiert. Bob Hofman die het speciaal onderwijs een warm hart toedraagt, ons mee op weg geholpen heeft en ons de eerste bijeenkomst inhoudelijk zal ondersteunen. De Herman Broeren School willen we ook bedanken voor de mogelijkheid gebruik te maken van het schoolgebouw, de faciliteiten en het verzorgen van de catering. Wat een gastvrijheid!!! Tot slot hopen Thierry en ik een groot aantal mensen tijdens de kick-off te ontvangen en samen invulling te gaan geven aan een vervolg. Tot 4 juni! Wij hebben er #ZININ Volg op twitter @GSICT en gebruik de hashtag #GSICT Workshops: Onderwijs en nieuwe media Vanmiddag heb ik tijdens de WSNS studiedag in Meppel twee workshops gegeven. Doel was leerkrachten tijdens een open gesprek te prikkelen en handvatten te geven nieuwe media doelbewust in te gaan zetten zodat het een structurele plek krijgt binnen de onderwijspraktijk van alle dag. De presentatie is hieronder te bekijken. Vorige week nam ik met 4 collega’s van de Onderwijsspecialisten deel aan de ITEM studiereis in Londen. ITEM staat voor International Technology Education Meeting. Ter voorbereiding hebben we onze gewenste onderwijskundige verwachtingen besproken en vastgelegd. Een inspirerende Keynote van Tim Rylands, inspiratiedag bij Apple en verschillende scholenbezoeken stonden naast een bezoek aan de BETT beurs, een grote onderwijs- en technologiebeurs, op het programma. We zijn terug gekeerd met kennis, nieuwe inzichten, concrete handvaten en een gezamelijke drive om dit binnen al onze scholen van de Onderwijsspecialisten in praktijk te gaan brengen. Zie ook pinterestpagina ITEM2014 De afgelopen weken hebben verschillende scholen samen aan het thema social media gewerkt. Aan de hand van vier casussen werden leerlingen uitgedaagd om na te gaan denken over social media. Ze gingen met elkaar in gesprek en hebben de 4 thema's vanuit de eigen beleving inhoud gegeven. Dit is allemaal terug te zien in de openbare wiki die ICT&E faciliteert. Door dit project krijgen leerkrachten een handvat om met leerlingen online gedrag bespreekbaar te maken. Naast mediawijsheid komen inzetten van nieuwe media en de 21-eeuwse vaardigheden samenwerken, kritisch denken, creativiteit, ict-geletterdheid en burgerschap aan bod. Aan het eind van de circle presenteren de leerlingen een aantal richtlijnen aan de eigen school. Grote meerwaarde is dat er in plaats van top-down opgelegde regels door leerlingen zelf op eigentijdse wijze invulling gegeven wordt aan vanzelfsprekende omgangsregels. Voorbeeld van een uitdaging: “He hajo” is een app die in samenwerking met De Zonnebloemschool in Emmeloord ontwikkeld is voor leerlingen met een verstandelijke beperking. Met deze app kunnen leerlingen beter leren communiceren. De app is handig voor thuis, woonvorm, werk, dagbesteding en school. He hajo bestaat uit picto's die laten zien wat iemand wil. Leerlingen kunnen zelf zinnen met picto's maken. Wanneer ze op afspelen drukken wordt de zin uitgesproken. Er is een fotoboek beschikbaar waar ze foto's in kunnen plaatsen en een eenvoudige agenda maakt visueel wat een leerling gaat doen. De timer in de agenda zorgt voor een signaal op de in te stellen tijd en geeft melding met behulp van picto’s. Het geheugen wordt met inzet van deze app actief getraind. Voor de fun is er ook een memoryspel toegevoegd. Meer informatie over He hajo is te vinden op de website, FaceBook en twitter. In veel scholen wordt aandacht besteed aan Serious Request en ook in het Prisma werd donderdag 19 december van 14.30 uur tot 18.00 uur een ‘Serious Re-Kerstmarkt’ georganiseerd. De betrokkenheid van leerlingen is groot en iedereen wil een steentje bijdragen. Een leuke en zinvolle activiteit om de kerstvakantie mee in te gaan. Blogboek vervangt het fysieke heen- en weerschriftje van leerlingen. Het is een online communicatietool welke beheerd wordt door ouders en de samenwerking rondom een kind met een hulpvraag verbetert. Binnen enkele scholen van de Onderwijsspecialisten zijn we gestart met een pilot in samenwerking met de gemeente Arnhem. Doel van de pilot is om te ervaren welke competenties een hulpverlener nodig heeft om de regie bij ouders te stimuleren. Meer info: www.blogboek.com Een interview over de pilot in Lotje&Co:Dit is blogboek: |
@EllepetersMijn edublog gaat over Leren & ICT |